Årskrönika

Ja jag måste sätta ihop en årskrönika. Vad har jag annars att göra?
Jag tänker samtidigt som jag berättar om mitt 2009, sia in i framtiden och berätta hur 2010 kommer att bli.
Så här kommer den, årskrönikan 2009, enligt mig själv.


Film:
Jag tittar så otroligt mycket på film nuförtiden att jag inte kan välja ut bara en. Men eftersom jag själv satt mig i denna sits måste jag ju. Så jag måste nog ändå säga Inglourious Basterds. Dels för att Tarantino är fantastisk men också för att helheten är så underbar. Miljöerna, bilderna, sättet den är filmad på, manuset, skådespeleriet. You name it.

Det bådar gott för 2010 då Alice i underlandet kommer på bio. En filmatiserad version av självaste Tim Burton. Ja vad ska man säga. Det kan nog inte bli dåligt.

Resa:
Jag är en rädd jävel. Det är inte min vän Anna. Tur för mig, för annars hade vi inte fått uppleva den grekiska ön Karpathos på grekernas egna vis. Gömda stränder i bergens dalar, turistfria stränder långt bort från civilisationen och framförallt god gratis grekisk mat, kattungar och Annas nya hemsida. ;)

Jag tänker att jag ska fira jul på en sandstrand nästa år. Det kommer att bli 2010 års resa. Långt kvar bara, suck! Sitta vid en eld, dricka ljummen öl och någon som spelar gitarr. Ingen julstress bara avslappnat och opretentiöst. Vilka är med mig?

Tv-serie:
Jag var jävligt skeptisk till True Blood. Jag hade läst första boken och den var otroligt bra, sen såg jag första avsnittet av säsong ett. Fastnade inte riktigt. Men jag fortsatte kolla för jag ville se hur de hade filmatiserat boken. Ett avsnitt blev två, två blev fem osv. Slukade två säsonger i ett nafs. Även om Gossip Girl och Greys anatomy fortfarande har störst del av mitt hjärta så vann de inga nya priser i min tävling i år.

Jag har sett ett avsnitt av Pushing daisies. Den kommer nog att plöjas igenom inom en snar framtid skulle jag tro!

Bok:
Kafka i all ära men ibland måste man få läsa något helt udda. Bukowski har varit min snuskiga vän väldigt länge men jag var trött på att läsa om en gammal gubbe som fick ligga. När var det min tur? Årets roligaste bokinköp är helt klart "Alla får ligga" av Henrik Fexeus. Nu måste jag bara ut i nattlivet och prova mina nya kunskaper!

Jag tror att jag kommer att plöja biografier om rockband och rockstjärnor under 2010. Jag har en hel del olästa. Och jag vet ju sedan tidigare att jag sällan blir besviken på dem.

Bakslag:
Jag fick flytta hem igen. Ett evigt farande fram och tillbaka mellan Jönköping och Stockholm för min del. Jag har nog helt enkelt inte riktigt bestämt mig var jag hör hemma än. En sak vet jag dock. Jag vill inte bo hemma längre och jag vill inte flytta hemifrån i Jönköping. Slutsats; försök att stanna kvar i Sthlm lite längre nästa gång.

Inga bakslag under 2010. Tack och hej.

Musik: Vad hände med min musiksmak? Helt plötsligt dominerade inte rock och pop på alls samma sätt längre. In kom den där bipbipdunkdunk-musiken som jag förkastat. Kan bero på sommarens många festkvällar?

Nästa år kommer jag att gå tillbaka till rocken igen. Definitivt. Jag har redan börjat. Skönt att se att mitt vanliga jag fanns där någonstans.

Jobb:
Inte var det K-Rauta i alla fall. Men jag har haft tur med jobben detta året. De verkar leta upp mig. Det är positivt. Men det bästa jobbet som letade upp mig var nog ändå mitt jobb som produktionsassistent/inspelningsassistent på Roomservice. Riktigt roligt. Långa långa stressiga dagar. Men alltid roligt. Det är sådana jobb man ska ha. Det spelar ingen roll om man inte sovit på hundra år, man är ändå pigg på morgonen och vill gå till jobbet. Sen såklart tar ju tröttheten överhand ibland.

Jag hoppas och ber till gudarna att tv-jobben kommer att strömma in under 2010. Jag tycker verkligen om att jobba i den branschen. Det är svettigt, tufft men framförallt så jädrans roligt. Så helt enkelt, jobben kommer att bli mina.

Festival/Konsert:
Det blev bara en festival i år. Som om det brukar bli fler?! Hultsfred med min kära Kattis. Alltid en positiv upplevelse. Konserterna har varit desto fler. Men i toppen är nog ändå Kings of Leon på Hultsfred -09!

Hultsfred 2010 helt klart! Kanske hinner vi klämma in Roskilde också? Man kan ju hoppas.

Teknik: Spotify. Man kan inte annat än älska Spotify. Det har öppnat upp nya dörrar för oss musikälskare och man kan inte annat än älska det.

Jag tror att Voddler kommer att ta musiktjänstens plats under kommande år. Helt fantastiskt. Än så länge bara beta-version. Men jag gillar det starkt alla redan.

Vänner:
Helen förtjänar definitivt en utmärkelse, hon tog in min som en hemlös sommarkatt och vårdade min hälsa och mitt förstånd. Att bo på 18 kvadrat har sällan varit så lätt. Tack för att du stod ut med mig :) Sen kom jag tillbaka till Jönköping igen. Då stod två andra underbara damer och tog emot mig med öppna armar. Tur för mig. Hade jag inte kunnat rymma hemifrån och umgås med Åsa och Lina hade jag nog varit tokig vid det här laget.

Möte:
Egentligen möttes vi långt innan 2009 men det var ändå under detta året som vi började umgås. Så därför får du bli mitt möte under tvåtusennio. Jag kommer att kalla dig Skruttis tills du kastar mig från en klippavsats trots att jag vet att du inte tycker om det. För skruttis är ett ord jag bara använder på grejer jag verkligen tycker om.

Årets viktnedgång: Den har vi Helen att tacka för. Skipper släng dig i väggen. Tack vare en vän som jag från tid till tid under sommaren kallade för Hitler när jag inte fick äta godis eller när jag skulle tänka bort tankara på glass när solen stekte oss på Vätterstranden eller när jag bara fick beställa sallad på Prima istället för pizza. 12 kg lättare och fortfarande på väg neråt. Idag är jag gladare än vad jag var just då haha.

2010 fortsätter i rasande takt neråt. Heja mig!

Årets bästa:
Att syster är en globetrotter och flyttar runt som en dåre. Det ger mig otroliga möjligheter att resa runt och hälsa på henne överallt. Hur bra som helst! London hann jag ju bara till en gång. Sälen ska jag förhoppningsvis hinna med några gånger till innan denna vintern är slut.

Under 2010 hoppas jag ju på att hon ska flytta någon mer stans när hon är klar i Sälen. Som sagt jag har ju aldrig varit på Gotland ;)

Årets sämsta:
Att Kattis har pojkvän. Inte alls lika mycket you and me time. Inte Kattis fel egentligen, jag flyttade ju till Sthlm, vad skulle hon göra? Sitta och vänta på mig?! Nä det är dumt faktiskt.

Så därför berättar jag nu för dig att under 2010 har vi planerat in en tjejkväll varannan vecka, minst. Bara du & jag! Okej?

Årets mest oväntade:
Jag har gjort så mycket konstigt detta året att årets mest oväntade kunde bli en roman. Så därför blir årets mest oväntade att jag har jobbat i en djuraffär. Jag var nog inte medveten om vad jag tackade ja till när jag fick samtalet. Såhär i efterhand känns det allt annat än dumt. Jag är inte rädd för ödlor och grodor och hundar och smådjur längre. Att gå från att vara en icke djurälskande person till att jobba i djuraffär och älska djur är fan en bedrift.

Jag tror att 2010 kommer bjuda på något oväntat inom jobbvärlden också. Så länge jag inte träffar en rik snubbe och flyttar utomland och lever som hemmafru. Det skulle jag också kunna tänka mig.




Det var min årskrönika det. Jag är rädd att 2010 inte kommer att bli mitt år. Men en sak är säker. 2011 kommer det att bli en ordentlig fest i november. Jag fyller 25 år den 11.11.11. Det är dessutom en fredag. Hur fint du vill!





Kommentarer
Postat av: Katrine

Kings of Leon - oförglömligt! Helt underbart. Det kommer Kent oxå bli 2010, och vi måste åka på sonisphere!!!



Och apråpå(?!) min pojkvän där. Haha. Nypa salt, näve salt skulle jag säga ;) neeejdå. Men tjejkväll ställer jag gärna upp på! Eller rättare sagt: det ska vi ha! Myspys, en gång i veckan tycker jag.



Din roman skulle kunna handla om så mycket mer än en djuraffär.... Haha.

2009-12-30 @ 23:08:34
Postat av: Anonym

Jag tror att min roman skulle bli för vulgär för att kunna säljas i en bokhandel ;)



Sonisphere ja, det hade jag glömt! Det måste vi åka på, helt klart.

2009-12-30 @ 23:11:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback