racerförare från JKPG

Är det bara jag som förundras över hur dåliga bilförare det finns i Jönköping?
Det är ju rentutav livsfarligt att köra bil här. Och då menar jag itne för att det är halt väglag eller för att man kanske någon gång råkar köra ytterst lite för fort. Utan för att det är helt galna människor som kör omkring här.

En del verkar tro att de har James Bonds bil som klarar alla situationer.
Häromdagen kom jag körandes i en rondell och vi vet väl alla hur rondeller fungerar. Nej, man kunde ju tro det men icke. Där kör jag lugnt och försiktigt eftersom det var lite halt ute och jag ännu inte orkat sätta på vinterdäcken. Jag tar alltså inga risker till jag fått tummen ur röven och gjort detta.
Men när jag sitter där och vrålar ikapp med Nicke Borg lyckligt ovetandes om vad som komma skall ja då dyker det upp en jävla mercedes mitt framför mig. Ur tomma intet har denna, förlåt mig alla mercedesägare, pizzaräser dykt upp. Nog såg jag den komma ifrån höger men jag trodde ju faktiskt att det skulle stanna och lämna företräde precis som man ska göra i en rondell.

Det är samma sak när man står i en korning. Det är inte en människa som vet vad hägerregeln är eller hur den ska tolkas. Någon gång ska jag köpa en skrotbil och bara kör rakt ut där högerregeln gäller och se om det är någon som faktiskt tänker stanna eller om de hellre kör på mig och gör mig invalidiserad resten av livet. Kanske man kunde vinna i rätten på det. Men det är nog inte värt att testa.

Hur som helst så är jag numera väldigt försiktig när jag kör bil. Det är sant, jag lovar! Är det verkligen ingen som tror mig. Jag kör väl alltid i rätt hastighet. Okej då inte på motorvägen när någon liten töntig kille legat jämsides med mig i några kilometer och tryckt. Då måste man bara få låta honom köra iväg och sedan ställa sig på gasen och blåsa om och peka finger för att sedan släppa på gasen få honom jämsides igen och när han blinkar höger för avfart bara ligga sådär otroligt bra hastighetsmässigt för att han itne ska kunna svänga men jag får. Då men endast då är det tillåtet.

Men nu förtiden så kör jag lugnt inne i stan i alla fall.
Speciellt i korsningen Kungsgatan Klostergatan, Gud vet vad som kan komma farandes där.
Där är jag alltid rädd att jag ska bli bragd om mitt liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback